ASSESS@LEARNING-KOKEILU

Assess@Learning

Assess@Learning on EU-hanke, jonka tavoitteena on tarjota digitaalisia välineitä formatiivisen arvioinnin tueksi. Hanke sisältää useita erilaisia, digitaalisten teknologioiden käyttöä formatiivisessa arvioinnissa esitteleviä skenaarioita viidestä eri maasta. Yksi näistä skenaarioista on ViLLE, joka on Turun yliopistossa kehitetty digitaalinen oppimisjärjestelmä.

Katso lisätietoja Assess@Learning-verkkosivustolta.

ViLLE

ViLLE on Turun yliopiston Oppimisanalytiikan keskuksen kehittämä yhteisöllinen oppimisjärjestelmä. Se antaa oppilaalle ja opettajalle yksityiskohtaista tietoa oppimisprosessista välittömän palautteen ja oppimisanalytiikan muodossa. Järjestelmän kaikki tehtävät keräävät monipuolisesti tietoa oppilaiden vastauksista, jota opettajat voivat käyttää arviointiin ja opetuksen kehittämiseen.

Katso lisätietoja Oppimisanalytiikan keskuksen verkkosivustolta.

Voit lukea lisää ViLLEstä UNESCOn ICT-koulutuspalkintoa koskevasta haastattelusta.

KOKEILUN ALOITTAMINEN

Voit osallistua kokeiluun täyttämällä yhteydenottolomakkeen ja rekisteröitymällä sinulle lähetettävän henkilökohtaisen linkin kautta. Täytettyäsi yhteydenottolomakkeen saat sähköpostin, joka sisältää aktivointikoodin ja linkin. Seuraa linkkiä ja syötä aktivointikoodi sekä muut perustiedot. Kun olet tehnyt tämän vaiheen, saat toisen sähköpostin, joka sisältää oppilaille annettavat kirjautumistiedot. Voit käynnistää kokeilun heti, kun oppilailla on kirjautumistiedot. Aktivointikoodi mahdollistaa pääsyn tilastoihin ja analytiikkaan, joten voit arvioida oppilaiden suoritusta oppitunnin aikana tai sen jälkeen.

  1. Täytä yhteydenottolomake: yhteydenottolomake.
  2. Kun olet lähettänyt lomakkeen, saat aktivointikoodin sähköpostitse yhden arkipäivän sisällä.
  3. Syötä koodi ja täytä muut tarvittavat tiedot tänne: ViLLEen rekisteröityminen.
  4. Rekisteröitymisen jälkeen saat oppilaiden kirjautumistiedot sähköpostitse. Jaa ne oppilaillesi, niin pääset heti kokeilemaan ViLLEä!
  5. Käytä oppituntien jälkeen samaa linkkiä kuin aikaisemmin ja syötä aktivointikoodi, jotta näet oppilaiden suoritukset ja tilastot.

Katso ViLLEn käyttöohjeet alla.

ViLLEn käyttöohjeet

Molempia oppitunteja voi käyttää rekisteröitymisen jälkeen ja ne ovat oppilaiden näkyvissä. Jos haluat piilottaa toisen oppitunnin oppilailta, voit muuttaa näkyvyyttä oppimisanalytiikkanäkymässä (katso alla).

Anna kirjautumistiedot oppilaille. Jos haluat tarkastella yksittäisten oppilaiden tuloksia, merkitse muistiin yksittäisille oppilaille annetut käyttäjätunnukset.

Oppilaat voivat kirjautua käyttäjätunnuksella ja salasanalla osoitteessa https://ville.utu.fi/. Oppitunnit ovat valmiita käytettäväksi – sinun ei tarvitse tehdä mitään muita valmisteluja.

Kirjautumisen jälkeen oppilaat voivat valita, mitä oppituntia he käyttävät. Muista ohjata heidät sovitulle oppitunnille. Kun oppilas klikkaa oppitunnin nimeä, siihen kuuluvat tehtävät tulevat näkyviin. Tehtävät etenevät helpommista vaikeampiin, ja jokaisesta tehtävästä saa enintään 30 pistettä. Tehtävälistan yläpuolella on etenemispalkki, joka näyttää oppilaan etenemisen koko oppitunnin ajan.

Oppilaat voivat itse valita, mitä tehtäviä he tekevät. He voivat myös valita, missä järjestyksessä he etenevät. Lisäksi oppilaat voivat kokeilla tehtäviä niin monta kertaa kuin haluavat. Kunkin tehtävän enimmäispistemäärä on 30. Oppituntiin sisältyy pokaaleja, joita oppilaat saavat keräämällä pisteitä tehtävistä. Oppilas saa pronssisen pokaalin, kun hän on saavuttanut 50 % oppitunnin pisteistä. Muut pokaalit annetaan seuraavasti: hopea (70 %), kulta (90 %) ja timantti (100 %). Kannustamme voimakkaasti positiivisen palautteen antamiseen – pokaalin saavuttaminen on syy kehuihin!

Oppitunnin jälkeen oppilaiden suorituksia ja analytiikkaa voi tarkastella rekisteröitymisessä käytetystä linkistä. Tieto on käytettävissä siirtymällä rekisteröitymissivulle ja syöttämällä aktivointikoodi uudestaan. Oppitunnit ovat saatavilla kuukauden ajan rekisteröitymisestä ja tilastot vielä kaksi viikkoa sen jälkeen.

HUOM! Opettaja käyttää järjestelmää aina rekisteröitymislinkin kautta, mutta oppilaat käyttävät ViLLEn normaalia sivustoa:

Oppimisanalytiikkanäkymä

Oppimisanalytiikkanäkymä näyttää keskeiset tilastotiedot oppitunnista, jonka parissa oppilaat ovat työskennelleet. Jos he ovat työskennelleet molemmissa oppitunneissa, voit vaihtaa oppitunnista toiseen vasemman yläkulman pudotusvalikosta. Jos haluat nähdä yksittäisen oppilaan tilastotiedot, voit valita hänen tuloksensa vasemmanpuoleisesta valikosta.

Voit piilottaa oppitunnin oppilailta oppimisanalytiikkanäkymässä silmäkuvakkeella. Jos silmä on sininen, oppilaat pääsevät käyttämään oppituntia. Jos silmä on harmaa, oppitunti on piilotettu oppilailta. Voit muuttaa oppitunnin tilaa klikkaamalla silmäkuvaketta.

Palautteen antaminen tapahtuu tilastonäkymässä.

KOONTINÄYTTÖ

Näytössä näkyy ensiksi koontinäyttö, joka antaa yleiskatsauksen oppitunnista. Se kattaa seuraavat tiedot: kokonaistarkkuus, vastauksia keskimäärin, keskimääräinen ajankäyttö tehtävissä ja aktiivisten oppilaiden lukumäärä. Tarkkuus lasketaan väärien ja oikeiden vastausten lukumäärästä. Vastausten keskimäärät muodostuvat oppilaiden antamien vastauskertojen keskiarvoista. Tehtäviin käytetty aika perustuu aikaan, jonka oppilaat ovat työskennelleet tehtävien parissa. Aika ei siis kasvaa, jos oppilas on kirjautunut järjestelmään mutta ei tee tehtävää. Aktiiviset oppilaat ovat ne, jotka ovat työskennelleet yhdessä tai useammassa oppitunnin tehtävässä.

Koontinäytön alapuolella on taulukko, joka näyttää oppilaskohtaiset tulokset tietyllä oppitunnilla.

OPPITUNNIN TILANNE

Oppitunnin tilanne -taulukko sisältää tietoja tarkkuudesta ja pisteistä sekä siitä, kuinka monta prosenttia oppitunnista on tehty, oppilaan vaikeustasovalinnat, aktiivisuuskäyrän ja viimeisen palautuksen ajankohdan. Myös oppilaan mahdollisesti saavuttamat pokaalit näytetään. Tarkkuus esitetään väreinä: vihreä on hyvä tarkkuus, kun taas oranssi ja punainen kertovat mahdollisista vaikeuksista.

OPPILAIDEN AHKERUUS

Sivulla on myös hajontakuvaaja, joka kuvaa oppilaiden edistymistä oppitunnilla. Jokainen oppilas on edustettuna kuvaajassa, joten opettaja voi nähdä kunkin oppilaan pisteet ja hänen oppitunnissa käyttämänsä ajan. Vasempaan yläreunaan sijoittuvat oppilaat, joilla on vaikeuksia, koska he käyttävät tehtäviin paljon aikaa (y-akseli), mutta eivät saa paljon pisteitä (x-akseli). Lahjakkaat oppilaat löytyvät oikeasta alareunasta. Normaalitilanteessa opettaja voisi käyttää tätä tietoa tilanteen tarkempaan tutkimiseen ja tarjota eriytettyjä materiaaleja oppilaiden osaamistason mukaan.